Arvokkaampia tuotteita metsästä

Metsäteollisuuden jalostustasoa pitää nostaa ja innovaatiovauhtia kasvattaa, sanoo Ahlstrom-Munksjön toimitusjohtaja Hans Sohlström.

Hans Sohlström aloitti kuituyhtiö Ahlstrom-Munksjön toimitusjohtajana huhtikuussa. Sitä ennen hän toimi Ahlström Capitalin toimitusjohtajana ja järjesteli Ahlstromin ja Munksjön fuusiota Ahlstromin hallituksen puheenjohtajana.

Fuusion jälkeen hän on ollut mukana luomassa uutta strategiaa Ahlstrom-Munksjön hallituksen puheenjohtajana. Nyt hän pääsee vastaamaan strategian toteuttamisesta käytännössä.

”Paluu operatiiviseen johtoon paperi- ja metsäteollisuudessa tuntuu siltä, kuin olisin palannut kotiin. Tämä on ala, jonka osaan parhaiten ja josta minulla on pisin kokemus”, hän kertoo.

Sohlström loi uraa UPM:llä 24 vuoden ajan monenlaisissa tehtävissä tulosyksikönjohtajasta myynti- ja markkinointijohtajan globaaliin vastuuseen. Hän oli keskeisessä asemassa uuden liiketoiminnan kehitystehtävissä, kun yhtiön Biofore-konseptia lanseerattiin.

”Minulla oli vastuu uusista liiketoiminnoista, ja biopolttoaineet ja -kemikaalit kuuluivat niihin.”

Ala, josta Suomi tunnetaan

Pietarsaarelainen Sohlström meni 19-vuotiaana kesätöihin Oy Wilh. Schauman Ab:n sellu-, paperi- ja pakkausmateriaalitehtaaseen. Hän kiinnostui metsäteollisuudesta, koska se oli ala, josta Suomi tunnettiin.

”Tänäkin päivänä suomalainen metsä­teollisuusosaaminen on maailman huippua, ja on hienoa, että näin pienenä maana olemme pystyneet siihen. Kymmenen vuotta sitten kaikki haukkuivat metsäteollisuutta vanhanaikaiseksi savupiipputeollisuudeksi, mutta nyt alan tulevaisuus näyttää erittäin hyvältä”, Sohlström toteaa.

Metsäteollisuuden menestystä siivittävät vahvat kestävyys- ja kysyntäajurit.

”Nyt haetaan kestäviä ratkaisuja ja uusiutuvia, hiilineutraaleja tai hiiltä sitovia tuotteita, joilla korvataan uusiutumattomia. Biotuoteteollisuuden tulevaisuus on erinomainen, mutta innovoinnin vauhtia pitää lisätä, jos aiomme olla kehityksen kärjessä.”

Kestävää ja funktionaalista

Ahlstrom-Munksjöllä on vahva biotalousstrategia. 90 prosenttia sen käyttämistä materiaaleista on uusiutuvia luonnonkuituja, joista valtaosa puukuituja.

”Tuotteemme ovat uusiutuvia, biohajoavia ja kierrätettäviä. Toinen puoli kestävyysagendaa on tuotteittemme funktionaalisuus, eli teemme esimerkiksi suodatinmateriaaleja, jotka puhdistavat nesteitä ja ilmaa sekä leikkaussaleissa käytettäviä bakteeri- ja virussuojakankaita.”

Tuotepaletti on valtava, ja se ulottuu tarrojen taustapapereista ja teepusseista teollisuussuodattimiin ja diagnostisiin tuotteisiin. Huonekalujen päällysteinä, laminoinnin alla, käytetään sisustuksellisia väripapereita, joissa on tuhansia värivaihtoehtoja. Yksi räjähdysmäisesti kasvava uusi markkina on biopohjaiset kahvikapsyylit.

Yhteistä tuotteille on, että niiden keskihinta tonnilta on moninkertainen perinteisen metsäteollisuuden tuotteisiin verrattuna, ja ne perustuvat jatkuvaan innovointiin ja tuotekehitykseen. Noin 11 prosenttia liikevaihdoista tulee tuotteista, jotka on kehitetty viimeisen 3 vuoden aikana.

”Keskeinen osa metsäteollisuuden menestystä tulevaisuudessa on mennä ­arvoketjua eteen- ja ylöspäin. Arvokasta suomalaista metsää tulee jalostaa yhä arvokkaammiksi tuotteiksi, ja se onnistuu vain innovaatioiden ja päämäärätietoisen kehittämisen kautta”, Hans Sohlström painottaa.

Teksti Katariina Krabbe
Kuvat Ahlstrom-Munksjö

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *