Missio: eroon pikaruokapakkausroskasta

Terveellinen noutoruoka ansaitsee arvoisensa pakkauksen, eikä ympäristökään ansaitse enää yhtään ylimääräistä pakkausroskaa. Siitä lähti Koepalan liikeidea.

Pakkausmuotoilija ja elintarviketekniikan insinööri Janne Asikainen toteutti kuusi vuotta sitten Helsingin designpääkaupunkivuosi -tapahtumassa kokeellisen katukeittiöhankkeen. Hän näki läheltä, miten keittiömestareiden tekemää tasokasta pikaruokaa tarjoillaan – ja etenkin, millaisissa pakkauksissa.

Tapahtuman jälkeen yhteistyö keittiömestari Arto Rastaan kanssa syventyi tapahtumacatering-yritykseksi.

”Huomasin, että hampurilaiselle ja sämpylälle paperitaskut ovat riittäviä ja hyviä, mutta terveellisemmät ruuat laitetaan yleensä epäekologiseen muovirasiaan”, Asikainen pohjustaa.

Ajatus ekologisesta noutoruokapak­kauksesta jäi kytemään.

Vuonna 2015 Asikainen perusti Koepala-nimisen innovaatioyrityksen, jonka liiketoiminta perustuu take away -pakkausten kehittelyyn ja kaupallistamiseen sekä pontevaan vastuullisuusajatteluun.

Tukka putkella maailmalle

Koepalan kärkituote on Koepala Aterimo, eli litteä ja joustava noutoruokapakkaus, jonka voi avata astiaksi.

”Koko menun tarjoiluun ruokineen ja juomineen riittää yksi ainoa pakkausformaatti. Catering- tai take away -yritykselle se tarkoittaa vähemmän materiaalin ja tilan tarvetta sekä tehokasta logistiikkaa”, Asikainen kertoo.

Koepala Aterimoa on puskettu alusta asti kansainvälisille markkinoille. Yrityksellä on edustajat Isossa-Britanniassa ja Alankomaissa, mutta valmistus on pidetty ainakin vielä Suomessa.

Tiimiin kuuluu viisi muotoilun, kuluttajakokemuksen ja liiketoiminnan ammattilaista, mutta lisää avainhenkilöitä tarvitaan: tällä hetkellä Koepala etsii kansainvälisen liiketoiminnan kehittäjää.

”Menemme pienellä tiimillämme tukka putkella ympäri maailmaa. Tavoitteemme on olla jonakin päivänä kansainvälisesti tunnettu food to go -pakkausratkaisuja tuottava yritys”, Asikainen kaavailee.

Ekologisuuden kokonaisuus

Koepala Aterimo -pakkaus valmistetaan kompostoituvasta materiaalista, ja kansainvälisille markkinoille viedään täysin kuitupohjaista tuotetta. Myöhemmin sitä voidaan tehdä myös esimerkiksi luonnonkuidusta tai vaikka kierrätysmateriaalista.

”Vastuullisuus ja ympäristönäkökulma ei kuitenkaan tarkoita pelkästään ekologista materiaalia. Se on iso kokonaisuus, johon kuuluu myös esimerkiksi logistiikan tehokkuus.”

Mutta onko ristiriitaista puhua ekologiasta ja suunnitella pikaruokapakkauksia? Asikainen myöntää miettineensä jossain vaiheessa, että suunnitteleeko hän lopulta vain pakkausroskaa.

”Pikaruokailussa hukataan kahden askeleen aikana se materiaali ja työ, joka on käytetty pakkauksen tekemiseen. Haluamme viedä Koepalan toimintaa huomattavasti yksittäisiä tuotteita pidemmälle, kohti palveluliiketoimintaa”, hän vihjaa.

Koepala

  •  Perustettu: 2015
  • Henkilöstöä: 5
  • Tuote: Koeapala Aterimo -noutoruokapakkaus
  • Kenelle: muun muassa catering-ala, take away -ravintolat, pikaruokapaikat ja katukeittiöt ­ympäri maailman
  • Visio: Pakkausroskasta eroon take away -ruokailussa.

Teksti Susanna Cygnel
Kuva Koepala

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *