Viilua vinguttamaan

Uuden innovaation tuloksena pankkikortissa sykkii nyt suomalainen koivusydän.

Säästöpankin uudesta pankkikortista erottaa tarkasti katsomalla puun säikeet. Niin on tarkoituskin, onhan se alusta alkaen tehty suomalaisesta koivusta. Lohjalaisen Mahogany Oy:n markkinoima pankkikortti on yhtä kestävä kuin muovinen veljensä.

Ensimmäisiä puusta tehtyjä pankkikortteja testattiin jo 1990-luvulla, jolloin yritys oli vielä osa metsäyhtiö UPM:ää. Aihio oli kuitenkin liian kevyt ja lähti koneessa leijailemaan. Asia unohtui pitkäksi aikaa, ja vanerinkin valmistus loppui.

Vuonna 2011 Lohjan-tehdas myytiin sen toimivalle johdolle, ja Mahogany aloitti uudelleen vanerin teon. Yhtiö keskittyi valmistamaan ohutviiluvaneria ja huonekalujen viilutuotteita. Se teki myös 0,3 millimetrin paksuisia käyntikortteja henkilöstölleen.

”Käyntikorttimme oli ratkaisevassa asemassa, kun saimme kontaktin suureen aasialaiseen kortinvalmistajaan. He tykästyivät siihen ja näkivät, että se voisi toimia alustana myös pankkikortissa”, toimitusjohtaja Markku Tamminen kertoo.

Tuotekehittelyä jatkettiin kokonaan uudelta pohjalta kehittämällä viilukortille oma uusi laitteistonsa. Tuotteen läpäistyä tarkat kulutus-, taivutus- ja kosteustestit alkoi markkinointi. Vuonna 2014 tuote sai Mastercardilta ja Visalta maailmanlaajuiset hyväksynnät.

Aluksi viilukorttia oli rahoittamassa yksinoikeudella aasialainen pankki. Aasiaan alustaa on myyty jo kuuteen miljoonaan korttiin. Nyt Mahogany myy tuotetta itsekin.

Suomalaispankeista ensimmäisenä viilukortit otti käyttöön Säästöpankkiryhmä, joka halusi Suomen juhlavuoden kunniaksi toteuttaa suomalaisuutta korostavan tempauksen.

Länsi-Uudenmaan Säästöpankin pankinjohtaja Adrian Candolinin mukaan syyskuusta asti tarjolla olleita koivukortteja on tilattu jo tuhansia kappaleita. Kysyntä ylitti selvästi odotukset, ja palautekin on ollut pelkästään positiivista.

Koivukortin tulevaisuus on kiinni pitkälti siitä, miten kuluttajat siihen suhtautuvat.

”Ratkaisevaa on, saammeko muita pankkeja mukaan ja haluavatko kuluttajat muovi- vai koivukortin. Potentiaali on huikea. Vuosittain valmistetaan arviolta noin 16 miljardia älykorttia. Jos saisimme siitä prosentinkin, olisimme erittäin tyytyväisiä”, Tamminen kertoo.

Viilu sopii materiaaliksi myös esimerkiksi kulunvalvontakortteihin. Satojen korttien pilotti on juuri alkamassa. Älypuhelinten mobiilimaksamista puhutaan paljon, mutta Tamminen ei näe sitä minkäänlaisena uhkana koivukorteille.

”Ei kukaan lähde pelkän älypuhelimen varassa mihinkään. Jos akku loppuu, sinulla ei ole mitään. Varakortti pitää joka tapauksessa olla, ja ekologinen kortti on siihen erinomainen vaihtoehto.”

Mahogany Oy

Perustettu: 2011 (juuret ulottuvat vuoteen 1908)
Henkilöstöä: 33
Liikevaihto: 1,4 milj. euroa
Tuotteet: Lentokonevaneria pienlentokoneisiin ja askarteluun sekä ohutviilua huonekalujen valmistukseen. Viilupankkikortteja pankeille. Kulunvalvontakortteja viilusta organisaatioille.
Lisätietoja: www.mahogany.fi

Teksti Marjo Tiirikka
Kuva Mahogany Oy

Tags from the story
, ,

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *